رویداد دومینو - جلسه ۵

استارتاپ اجتماعی، نوآوری علوم انسانی (اکوموتیو را بشناسید) – دومینو۵

بسمه تعالی

رویداد این هفته دومینو با حضور آقای سید علی رضوی (بنیانگذار وبسایت اکوموتیو) و آقای محمدرضا ذاکری (مسئول بخش استارتاپ های حوزه اجتماعی) با موضوع دسته‌بندی استارتاپ‌ها با تأکید بر حوزه نوآوری اجتماعی برگزار گردید. در این رویداد بررسی استارتاپ اجتماعی و نقش علوم انسانی در فضای استارتاپی از محورهای گفتگو بود.

اکوموتیو چیست؟

اکوموتیو رسانه‌‌ای تخصصی است که می‌کوشد ضمن پوشش اخبار و رویدادهای جامعه استارتاپی، با تولید محتوای شناختی و کاربردی بخشی از نیاز محتوایی این جامعه را تأمین نماید و در راستای شکوفایی آن نقش‌آفرینی کند. تا قبل از ایجاد اکوموتیو، وب سایت های دیگری که در این زمینه فعال بودند با ترویج فرهنگ نادرست؛ ارزش‌های آرمانی و معیار جامعه ایرانی و اسلامی را تهدید می‌کردند و این یکی از وجوه تمایز این پایگاه نسبت به موارد مشابه است.

از جمله اهداف اکوموتیو می‌توان به:
ایجاد دسترسی آسان تر  به مسئولین فعال در این حوزه،
اعتبار دهی و رتبه بندی استارت آپ ها (همانند crunch base)
و…  اشاره داشت.

رویداد دومینو - جلسه ۵

ارتباط علوم انسانی به‌طور کلی با استارتاپ ها چگونه می‌تواند باشد؟

غالب تیم های استارتاپی بیشتر از دانشجویان رشته‌های مهندسی تشکیل می‌شوند و به‌همین دلیل هیچ‌گاه از منظر  اجتماع و اثراتی که یک استارت آپ می‌تواند بر فضای جامعه و بر فرهنگ آن و… بگذارد را  مورد بررسی قرار نمی‌دهند. دانشجویان علوم انسانی می‌توانند با پژوهش و بررسی این موارد کمک شایانی به رشد صحيح اکوسیستم نوپای استارت آپی کشور  کنند.

استارت آپ ها می‌توانند مدل کسب کار را به گونه ای تعریف کنند که بتواند تأثیر اجتماعی شایسته‌ای داشته‌باشد، اینجاست که علوم انسانی نقش پیدا می‌کند.

تاثیرات اجتماعی استارت آپ ها:

تاکسی های اینترنتی می‌توانند یک نوع حمایت اجتماعی برای افرادی باشد که فعلا شغل واحد ندارند.

تخریب خلاق
‌استارت آپ ها با یک مدل تخریب خلاق، بازار ایجاد می‌کنند. (تخریب خلاق به زیان ساده یعنی خلاقیتی که مخرب است؛ یک صنعت (یا در برخی مواقع کل یک اقتصاد) را از درون تخریب کرده و با خلاقیت و نوآوری جدید یک ساختار صنعتی/اقتصادی جدید ایجاد می‌کند.) برای مثال اسنپ حمل نقل را به شیوه ی جدیدی ایجاد کرد و شیوه‌ی گذشته مثل آژانس ها و تاکسی های تلفنی را تضعیف کرد.

انتقال ثروت
استارت آپ ها می‌توانند مدخلی باشد برای انتقال ثروت از نسل قدیم به نسل جدید. بدین گونه که ایده و فکر خلاقیت جوانان با سرمایه نسل های گذشته را کنار هم جمع می‌کند.

مقیاس پذیری
استارت آپ ها می‌توانند کارشان را مقیاس شده پیش ببرند؛ همانند فرادرس که یک گستردگی محتوای آموزشی پدید آورده.

کاهش واسطه ها و قیمت کمتر
به‌وسیله استارت آپ ها می‌توان واسطه ها را کم و کالای تمام شده را با قیمت پایین تری ارائه کرد؛ همانند استارت آپ با سلام.

رویداد دومینو - جلسه ۵
رویداد دومینو – جلسه ۵

توجه! هر کسب‌وکار آنلاینی استارتاپ نیست
یک فکر غلط در این حوزه این است که هر تجارت و کسب و کار آنلاینی را استارت آپ بنامیم.
این کاملا اشتباه است این تفکر شاید به‌خاطر هم‌زمانی ورود این مسایل با گسترش اینترنت ایجاد شده.

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی اجتماعی: کسب و کار هایی که می‌توانند منابع را به سمت افرادی هدایت کنند که در حاشیه قرار گرفته‌اند. همانند:
استارت آپ مامان پز ( در حوزه زنان خانه دار فعال است)
یا استارت آپ توانیتو (ارایه خدمات به معلولین)
استارت آپ پاکزی (جمع آوری پسماندهای خشک)
استارت آپ مهربانه (پلتفرم تأمین مالی جمعی آنلاین برای نیکوکاری)

استارت آپ های اجتماعی هم به درآمد می‌رسند؛ چراکه حداقلِ یک کسب و کار این است که باید بتواند هزینه های خود را تأمین کند.

نظر خود را درباره گفتگوهای دومینو با ما در میان بگذارید؛ آینده را تغییر می‌ده!
با بوکمارک کردن سایت مرکز نوآوری، هرهفته سر بزنید و مطالبی جدید بخوانید.

پیاده سازی متن توسط:
محمدمهدی آقامحسنی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *