در هفتمین جلسه از سلسله گفتگوهای کووینو، با جناب آقای دکتر آرش رادمهر، مشاور کسب و کار و سرمایه گذاری و بنیانگذار سامانه دکتر کارآفرینی، همراه شدیم تا درباره فرصت های راه اندازی کسب و کار در عصرکرونا، با ایشان به گفتگو بپردازیم. خلاصهای از نکات ایشان را تقدیم خواهیم کرد:
کرونا و کسب وکارها
امروز، مشکلات زیادی وجود دارند و دنیای بعد با قبل از کرونا تفاوتهایی خواهد داشت.
انسان یکبار بیشتر زندگی نمیکند پس باید برای خواستههایش تلاشکند.
کرونا شوک بزرگی بود که تقریباً همه ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد و همچنین تعطیلیهایی را برای کشورها رقم زد. ما فکر میکنیم بحران ها در زندگی ما موقتی هستند اما در واقع، ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از تلاطمات در زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است؛ اگر قرار است کسب و کاری را راه بیندازیم یا توسعه دهیم باید بدانیم که هیچوقت به آن روزی که همه شرایط مهیا است نمیرسیم.
این یعنی باید مشکلات را جزوی از کارآفرینی دید.
مدیریت کسب و کار در بحران
نزدیک به دو ماه است که میلیونها نفر از نظر اقتصادی ناشی از این بیماری آسیب دیده اند. این آسیبدیدگان، عمدتاً صاحبان کسب و کار هستند. مدیریت کسب و کار در بحران مثل رانندگی است که وقتی در جاده به یک پیچ خیلی تندی بر میخورید باید بپیچید، هرچند که کنترل خودرو سخت باشد. امروزهم باید از این پیچ عبورکنیم.
برنامه ریزی برای تغییرات اقتصادی خرد
این ویروس هم در عرضه و هم در تقاضای کالا و خدمات، شوک های مضاعفی را وارد کرده و احتمالاً در سالی که پیش رو داریم، یک سال با رکود تورمی خواهد بود. پس باید فکری کنیم. حداقل در موضوع بحث ما و در سطح خُرد، باید برای تغییر وضعیت تلاش کرد.
برندگان و بازندگان
همیشه در شرایط سخت انسانهای قدرتمند هستند که باقی میمانند و موفق میشوند. الآن استراتژی کسب و کارها باید برای زندهماندن باشد.
در اتفاق کرونا، کسب و کار ها به دو دسته برنده و بازنده تقسیم شدند.
کسب و کار های بازنده
کسب و کار های بازنده آنهایی بودند که با مدل B2C فعالیت میکردند و عمدتاً خدماتی بودند.
مثل گردشگری، تهیه غذا و… که صدمات زیادی دیدند.
این نشان می دهد که اگر ایده ای دارید و با محوریت این موضوعات است یا نباید فعلاً به آن فکر کرد یا باید صبر کرد تا اوضاع بهتر شود.
کسب و کار های برنده
برندهها آن دسته از کسب و کارهایی بودند که یا در بستر اینترنت فعالیت داشتند و یا در کار فروش کالاهای ضروری بودند.
سایتهای سرگرمی، لایوها، وبینارها و امثال آن بسیار پر طرفدار شد.
مدل درآمدی جدید
بنابراین چه کسب و کاری دارید، یا میخواهید راه اندازی کنید، امروز لازم است تا یک مدل درآمدی جدید طراحی کنید.
معنی کارآفرینی
کارآفرینی یعنی یک مشکل را پیدا کنید آن را حل کنید تا به مردم کمک کنید و از محل رفع آن مشکل یک درآمد حلال داشتهباشید.
برای مثال، یک کسب و کار در این شرایط، مدل خود را تغییر داد و از طراحی اپلیکیشن به طراحی وبسایت برای کسب و کارهای دیگر پرداخت یا برای مثال کارخانه موکت سازی بود که خط تولید خود را به تولید روپوش پزشکی اختصاص داد. کرونا با همه تهدیدهایش فرصت ها و فضاهای جدیدی را برای نوآوری و کارآفرینان فراهم کرده است.
فرصت یعنی چیزهایی که کم هستند و نیاز به حلشدن دارند. ایده ها، پاسخهایی هستند به فرصت ها.
پس برای کار آفرینی باید اول فرصت شناس خوبی باشیم.
فرصت تبلیغات
رفتارهای ما در دوران کنونی عوضشده. ما ایرانی ها رفتار گروهی و فامیلی را بیشتر میپسندیم. در شرایط کرونا ارزش های خانوادگی پررنگتر میشود و روشهای خرید مردم هم عوض شدهاست، اما کاهش آنچنانی نداشته.
در حوزه تبلیغات محصولات باید روی ارزشهای خانوادگی و ایجاد حس اعتماد بسیار کار کنیم.
یک مثال خوب در این زمینه، کسب و کارهای مواد غذایی بودند که با فیلمبرداری از بخش پخت و تهیه غذای خود، نوعی اعتماد را در مشتریانشان ایجاد کردند.
اینستاگرام، سکوی پرتاب
به بیشتر کسب و کارها پیشنهاد میکنم در این روزها انرژی زیادی را صرف اینستاگرام خود بکنند.
قدرت اینستاگرام را در این ایام دستکم نگیرید چرا که مردم در این روزها بیشتر موبایل بهدست هستند. درباره نحوه ارائه محصولات هم بهنظر بنده حتماً باید روی دیجیتال سازی کسب و کارها کار کرد. در اینستاگرام یکی از محتواهایی که باید داشته باشید ایجاد عکسالعمل روی اتفاقات اطراف است، مثل اختصاص تخفیف های یلدایی.
تلاشهای از این دست است که حس مردم را نسبت به کسب و کار شما بهتر میکند.
فرصت های کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار
کسب و کارهای روستایی
کسب و کارهای روستایی در این سال فضای خوب و پر رونقی خواهند داشت و به واسطه بارندگیهای خوب، فضای تولید در روستا مهیا بوده. فراهم کردن امکانات برای مناطق روستایی هم میتواند از کسب و کارهایی باشد که امکان موفقیت در آن هست.
حوزه آموزش و محصولات دیجیتال
حوزه آموزش و محصولات دیجیتال (گجت ها، تلفن های همراه و…) هم از دیگر زمینهها هستند.
نکته دیگر این است که سئو و برندسازی خوب هم میتواند سیل مشتریان را به سمت کسب و کار شما روانه کند.
اصلاً مهم نیست چقدر رقیب دارید، مهم این است که شما چقدر نوآوری دارید.
کسب و کارهای خانگی
همچنین، بنده موافق کسب و کارهای خانگی در این شرایط هستنم اما محصولاتی که پر ریسک هستند ممکن است تولید آنها در منزل آنچنان سودآور نباشد. پس پیشنهاد می کنم سلیقه بازار را شناسایی کنید و در آن زمینه به تولید بپردازید.
ایران، کشور فرصت هاست. چون نیازهای بسیاری است که برای حل شدن نیاز به نوآوری دارند.
چند توصیه به صاحبان کسب وکار
کاهش هزینه
پیشنهاد ما به کسب و کارهای موجود در این شرایط این است که اگر میتوانند چند ماه دیگر هم این فشار را تحمل کنند. دیجیتال سازی و دورکاری خیلی کمک میکند تا کسب و کارها هزینههای سربار خود را کم کرده و دوره استقامت خود را افزایشدهند.
جذب مشتری
در این دوره مشتریان جدید را حسابی تحویل بگیرید و از فرصت جذب مشتری غفلت نکنید.
سبد سرمایه
نکته دیگر این است که ترجیحاً اگر سرمایهای دارید یک سبد از آن را تشکیل دهید و سرمایهگذاریهای خود را در چند حوزه انجامدهید. در کارآفرینی اگر فقط چند سال استقامت کنید و کانال خود را عوض نکنید به درآمد و سود خوبی خواهید رسید. در این راه، از خداوند هم کمک بگیرید.
ترس هایی که نمی گذارند کارآفرین شوید
کارآفرینی هیچوقت ساده نیست و همیشه چالشهایی دارد.
کسی که قهرمان وزنهبرداری میشود وزنههای زیادی را بلند کرده است. یکی از دلایلی که باعث میشود افراد از کارآفرینی بترسند، «کار نکردن در بازار» است. دلیل دیگر ترس به خاطر «مهارت نداشتن» است و دلیل سوم ترس از این است که «تیم و ارتباطات کافی» در آن حوزه ندارند.
پس سعی کنید ارتباطات خود را افزایش دهید؛ کوچک شروع کنید و مرحله به مرحله جلو بروید.
زندگی به سبک کارآفرینان
به تجربه میگویم بهتر است سراغ ایده هایی بروید که ضمن بازاریبودن در ایجاد آن هم علاقه داشتهباشید و آن کار با ویژگیها و توانمندیهای شما سازگار باشد.
- کارآفرینی هم ذاتی و هم اکتسابی است.
- برای کارآفرین بودن، حتماً نباید سرمایه دار بود.
- کارآفرینی یعنی اصولاً فرصت نگر باشیم.
- کارآفرینان اصولاً خوشبین و آینده نگر هستند.
بنابراین اگر انگیزه و امیدی به چیزی نداشتهباشید، حرکتی نمیکنید. - یک کارآفرین، نسبت به اخبار، حساس است چراکه مدام دنبال یافتن فرصت ها است
- در کارآفرینی ریسک پذیری هم هست و باید ریسک آن کار را به جان خرید.
- یک کارآفرین به شدت پرتلاش و پرکار است.
- باید بتوان از برخی مطلوبیت و لذت های خود گذشت کند تا به موفقیت و کارآفرینی برسد.
لذت کارآفرینی
کارآفرین بودن به پولدار شدن نیست به لذت پول درآوردن است. یعنی شما چیزی دارید که ارزش دارد و دیگران حاضرند برای آن هزینه کنند. این بالاترین ارزش است.
این گفتگو، یکشنبه 28 اردیبهشت ماه 1399 و بهصورت آنلاین برگزار شد.
سعی کردیم راه اندازی کسب و کار در شرایط کرونا را کنکاش کنیم.
اگر علاقهمندید تحلیل جنبههای مختلف کرونا را بشنوید در کووینو منتظر شما هستیم.
پخش زنده گفتگوهای کووینو، هر شب، ساعت ۲۱:۳۰ در اینستاگرام مرکز نوآوری.
منتظر نظرات سازنده شما پای این مطلب و دیگر مطالب کووینو هستیم.