رویداد بازی ران
برگزار کردیم
گزارشی از بوت کمپ آموزشی بازیران2
اولین روز بوت کمپ آموزشی بازیران ۲ در روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه از ساعت 9 الی 17:30، با موضوع آشنایی با بازی و بازیوارسازی در مرکز نوآوری اداری برگزار گردید.
بازیران یک استارتاپ استودیو در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیه السلام است که با مشارکت و همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی برای شکل دهی تیمهای استارتاپی در حوزه آموزش از طریق بازی برای بزرگسالان راهاندازی گردیده است که دومین دور از آن از نیمه اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده است.
سخنران آغازین این بوت کمپ دکتر بابک حمیدیا رییس مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام بود. ایشان به بیان کلیاتی از هدف رویداد و نتایج مورد انتظار از آن پرداخت. وی ضمن اشاره به بازار بزرگ آموزش کارکنان دولت که شامل حداقل ۶۰ ساعت آموزش در سال برای بیش از دو میلیون کارمند و مدیر دستگاههای اجرایی است، از حمایت مرکز آموزش مدیریت دولتی به عنوان متولی اصلی برگزاری دورههای آموزشی برای این گروه عظیم مخاطبان از انواع نوآوری آموزشی خبر داد.
سپس دکتر شریف رضوی، متخصص بازیسازی، به ارائه مطالب خود پرداختند. شیوه آموزشی ایشان در این دوره به صورت کلاس معکوس یا flipped class برگزار گردید بدین معنی که شرکت کنندگان پیش از حضور در کارگاه، سی و یک فیلم آموزشی را مشاهده و مطالعه کرده و در کارگاه به مرور و تمرینهای عملی آن پرداختند.
اجرای بازی نفوذی، بررسی اجمالی گیمیفیکیشن و مکانیکها و داینامیک های بازی و مرور انواع بازیهای جدی از جمله مباحث مورد تاکید در بخش اول این کارگاه بود.
در بخش دوم بحث جذاب آنالیز بازی با ارزیابی و آنالیز یک نمونه بازی جدی با عنوان lawcraft آغاز گردید و در ادامه شرکت کنندگان با کاربرگ آنالیز بازی به صورت عملیاتی آشنا شدند و برای بازی مذکور با منتورینگ دکتر رضوی آن را تکمیل نمودند.
از مهمترین موضوعاتی که در این رویدادها به آن پرداختهشده عبارتاند از: آشنایی با مفهوم کسبوکارهای نوپا (استارتآپ)، بررسی عوامل شکست کسبوکارهای نوپا، بررسی یک نمونه از کسبوکار موفق، اصول تیمسازی و اصول طراحی مدل کسبوکار.
این رویدادها با دعوت از فعالان حوزه کسب و کار و نوآفرینی برگزار میگردد.
اختتامیه رویداد بازیران
مراسم اختتامیه «بازیران»؛ نخستین رویداد یادگیری بازی بنیاد و نوآوریهای آموزشی در مسیر ارتقای یادگیری مدیران و کارمندان، با حضور روسای سازمان اداری و استخدامی کشور ، دانشگاه امام صادق علیهالسلام ، مرکز آموزش مدیریت دولتی و مسئولینی از دیگر ارگانها برگزار شد.
این رویداد توسط مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام با حمایت مرکز آموزش مدیریت دولتی از سال گذشته و با حضور ۵۶ نفر در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیه السلام آغاز به کار کرد و شرکتکنندگان بعد از طی دهها ساعت آموزش در قالب دو بوت کمپ تخصصی بازیسازی و راهاندازی کسب و کار، به طراحی بازیهای آموزشی پرداختند. در نهایت ۹ تیم به مرحله پایانی راه یافتند که در روز پایانی، رابطان آموزش دستگاههای اجرایی به بازدید از بازیهای آموزشی طراحیشده توسط تیمها پرداختند و ضمن آشنایی با ظرفیت آموزشی بازیها و تیمها، سه تیم، به عنوان رتبههای برتر معرفی شدند و جوایز خود را در مراسم اختتامیه بازیران دریافت کردند.
در سخنرانیهای پایانی مراسم، ابتدا دکتر میثم لطیفی؛ معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به روی جایگاه رفتند. ایشان در اختتامیه این مراسم با اشاره به لزوم عبور از الگوهای سنتی برای آموزش کارکنان دولت، گفت: آموزش کارکنان مقولهای است که از درون و در قالب یادگیری اتفاق میافتد و به همین دلیل در طول سه سال گذشته از مرکز آموزش مدیریت دولتی خواسته شد که به منظور دستیابی به آموزش بهرهور، پارادایم آموزش را تغییر دهد.
وی با تاکید بر گسترش این مسیر جدید آموزشی، بیان کرد: آموزش باید به گونهای طراحی شود که به محصول برسد. این محصول در دنیای امروز، بازار دارد و در حال حاضر کشورهای مختلف میلیاردها دلار در حوزه بازیهای رایانهای و رومیزی سرمایهگذاری میکنند.
دکتر لطیفی با دستهبندی بازیها به سه دسته تصادفی، تاملی و تدبری، تشریح کرد: بازیهای تاملی، با وجود اینکه فکر را درگیر میکند اما خارج از فضای واقعی صورت میگیرد؛ اما در بازیهای تدبری، علاوه بر درگیری فکر، فضای واقعی هم بازسازی میشود. در مسیر آموزش مدیران دولتی باید نوع سوم بازی به کار گرفته شود تا فرد تبعات تصمیم خود را ببیند.
در ادامه دکتر اصغر افتخاری؛ سرپرست دانشگاه امام صادق علیهالسلام با بیان اینکه تلاش میکنیم تا این رویداد، اولین و آخرین اتفاق نباشد، گفت: «بازی ران» باید هر سال استمرار پیدا کند تا بتواند تاثیر مورد نیاز خود را بگذارد.
این رویداد اهداف بزرگ و خوبی دارد که لازمه دستیابی به آن این است که به امسال ختم نشود و نقطه شروعی برای سالهای آینده باشد.
وی افزود: «بازی ران» باید وارد فرهنگ تعلیم و تربیت دانشجویان هم شود. همانطور که دانشآموزان بنا به اقتضای سن به بازی علاقهمند هستند و اگر بتوان این رویداد را وارد زندگی آنها کرد، آموزشها کاربردی دریافت میکنند.
در ادامه دکتر محسن میری؛ رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی نیز با یادآوری اینکه در آغاز راه «بازیران»، 56 نفر با ما همراه شدند و در نهایت 9 تیم به مرحله نهایی رسیدند، گفت: اگرچه آموزش مدیران و کارکنان اهمیت ویژهای دارد؛ اما عملکرد ما در گذشته نشان میدهد که از شیوههای مناسبی برای آموزش استفاده نکردیم و نیاز داریم که فرمهای جدیدی برای تولید محتوا و درگیر کردن مدیران و کارکنان به کار ببندیم.
وی ضمن گلایه از روند سنتی آموزش در دانشگاهها و نظام اداری، تصریح کرد: انگیزه کارکنان برای یادگیری کمرنگ است و میبایست یک تحول در مفهوم آموزش اتفاق بیفتد که برای طی کردن این مسیر باید از ابزارهای جدید استفاده کنیم.
دکتر میری اضافه کرد: «بازی ران» آغاز فرایندی است که بتوانیم از ظرفیت کشور برای تحول آموزش کارکنان استفاده کنیم. همچنین تیمهای نوآوری میتوانند در تولید محتواهای آموزشی مورد نیاز کمک کنند و تیمهای حمایت کننده به ما میپیوندند و در نهایت میتوانیم پیشران تغییر آموزش در کشور باشیم.
در پایان براساس داوری متخصصان بازیوارسازی و آموزش و نیز ارزیابی بازدیدکنندگان از میزان کاربردی بودن بازیهای تولیدشده در آموزش بزرگسالان، تیمهای آبیدان، کنکاش و نکستورس رتبههای برتر را کسب کردند.
اخبار
کمینه محصول پذیرفتنی mvp – دومینو ۹
مدل کسب و کار دقیق شما (۲) – دومینو ۸
مدل کسب و کار دقیق شما (۱) – دومینو ۷
حرفهای تیم سازی کن! – دومینو ۶
کمینه محصول پذیرفتنی mvp – دومینو ۹
مدل کسب و کار دقیق شما (۲) – دومینو ۸
مدل کسب و کار دقیق شما (۱) – دومینو ۷
حرفهای تیم سازی کن! – دومینو ۶
علی مهدی زاده
«بازی ران، از ابتدا تا انتها!»
آنچه تاکنون در بازی ران گذشته است:
بوت کمپ آموزشی
معرفی بازی ها و اجرای آنها
میهمان: جناب آقای دكتر حمیدیا؛ ریاست مرکز نوآوری و جناب آقای شریف رضوی
تاریخ: 20 اردیبهشت 1403
اختتامیه
معرفی بازی تیم ها و سخنرانی
میهمان: جناب آقای دکتر میثم لطیفی، جناب آقای دکتر افتخاری، دکتر محسن میری، جناب آقای دكتر حمیدیا؛ ریاست مرکز نوآوری
تاریخ: —
دومینو ۴
بیان تجربیات راهاندازی یک استارتاپ (استارتاپ پیپینگ)
میهمان: آقای محمد مهدی باریده
تاریخ: ۲۷ آیان ۱۳۹۸
دومینو ۵
دستهبندی استارتاپها با تأکید بر حوزه نوآوری اجتماعی (اکوموتیو)
میهمان: سید علی رضوی (بنیانگذار وبسایت اکوموتیو) و مهندس محمدرضا ذاکری (مسئول استارتاپهای حوزه اجتماع)
تاریخ: ۴ آذر ۱۳۹۸
دومینو ۶
تیم، مغز متفکر استارتاپ
میهمان: جناب اقای کاظمی، مدیر عامل مرکز نوآوری فرهنگی امید
تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۸
دومینو ۹
چرا mvp (کمینه محصول پذیرفتنی)؟
میهمان: بابک حمیدیا، ریاست مرکز نوآوری امام صادق (علیهالسلام)
تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۸