رویداد دومینو - جلسه ۷

مدل کسب و کار دقیق شما (۱) – دومینو ۷

هفتمین جلسه دومینو با حضور آقای فقیهی، منتور مرکز نوآوری یاس، و با موضوع مدل کسب و کار برگزار شد.

در ابتدا به بیان تعریف مدل سازی، چگونگی آن و اهداف آن اشاره شد و در ادامه، مباحثی بر مبنای کتاب business model generation از آقای استروالدر بیان گردید.
شایان ذکر است که قرار بر این شد تا ادامه این بحث در جلسه هفته بعدی ادامه یابد.

مدل سازی:

مدل سازی به نوعی تصویرسازی و بصری سازی است.
بهتر است در مدل سازی از اشکال به جای کلمات بهره بگیریم؛ چراکه مفهوم را ساده‌تر واضح‌تر و سریع‌تر منتقل می‌کند.
مدل سازی بهتر است به صورت گروهی و جمعی صورت گیرد.

Steve Blank: A business model describes the rationable of how to create, deliver and capture value
استیو بلنک: یک مدل کسب و کار، منطق چگونگی ایجاد، ارائه و بازگشت ارزش را توصیف می کند.

 Value – ارزش 
CaptureDeliverCreate
بازگشت مالیارائه ارزشتولید ارزش

ارزش یعنی چه؟

(آن چیزی که مشتری برای آن پول می دهد)

برای روشن شدن موضوع یک مثال می‌زنیم و به کمک آن ارزش را تعریف می‌کنیم. یک خیمه را در نظر بگيريم، ستون خیمه ارزش است و میخ‌های آن مزیت های رقابتی است.
به‌نوعی آن مزیتی که از همه مزیت تر است را ارزش می‌گویند.

حال به سراغ یک مثال عینی می‌رویم:
مثلا اسنپ برخی مزیت های آن عبارتند از: دردسترس بودن، سرعت، اطمینان ارتباط راحت تر، ارزان بودن؛ شاید بتوان ارزان بودن را به عنوان ارزش در نظر گرفت و باقی صرفا مزیت رقابتی هستند.

ارزش، اختراع نیست!
یک نکته مهم در مورد Value این است که، ارزش اختراع نیست (اختراع به معنی تکنولوژیکی).
برخی افراد فکر می‌کنند همین که یک چیزی اختراع کنند که در مرز دانش باشد کافی است؛ باید توجه داشت که مشتری می‌خواهد از نقطه A به نقطه B برود؛ برایش مهم نیست که مترو چه انکولوژی دارد. شاید فقط یک حس استفاده از یک تکنولوژی بالا-فن(hightech) را داشته باشد.
بنابراین: Value is not invention.

بازاریابی، تولید، توزیع در مدل کسب و کار

یک موضوع اینکه بازاریابی، ویزیتوری نیست؛ بلکه ما باید از بازاریابی به تولید برسیم.

خب حالا ما یک ارزش را تولید کردیم چگونه آن را ارائه کنیم؟

پنج فاز ارائه :

  1. آگاهی مشتری از ما
  2. خرید
  3. تحویل ارزش
  4. ارزیابی از سوی مشتری
  5. خدمات پس از فروش (یخه شما در دست مشتری باشد)

ساده‌ترین مثال این مبحث وانت‌های هندوانه فروش است:
آگاهی مشتری از طریق بلندگو؛ خرید و تحویل همان جا و به صورت همزمان؛ خدمات پس از فروش (اصغر آقای میوه فروش هر هفته اینجاست می‌توانم به او انتقاد کنم، یا همان به شرط چاقو بودن).

ادامه این بحث در جلسه بعدی دومینو مطرح شده‌است: مدل کسب و کار دقیق شما (۲) – دومینو ۸

منبع مطالعاتی

برای مطالعه بیشتر در این مورد (تهیه و تولید مدل کسب و کار) به موارد زیر مراجعه نمایید:

کتاب Business model generation
سایت 4week MBA
کتاب طراحی اشیای روزمره اثر دونالد نورمن

نظرات شما می‌تواند آینده را بسازد!
هر هفته مقالات جدید و جذابی در سایت مرکز نوآوری هست؛ ما را بوکمارک کنید و سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا