رویداد دومینو - جلسه ۸

مدل کسب و کار دقیق شما (۲) – دومینو ۸

هشتمین جلسه دومینو با حضور آقای فقیهی و با ادامه موضوع مدل کسب و کار (مدل کسب و کار قسمت اول را بخوانید) برگزار شد. جلسه با توضیح سمت راست بوم مدل کسب و کار، یعنی کانال توزیع، ارتباط با مشتریان و بخش مشتریان همراه بود.

ارتباط با مشتری:

ازجمله  ترفند های ساده رفتار با مشتری می‌توان به لبخند زدن هنگام برخورد با مشتری، پاسخگویی درست و روشن به سوالات مشتری و یا حتی درنظر گرفتن تخفيف و نسیه‌دادن به مشتری اشاره کرد. که البته با توجه به هر  کسب وکار می‌تواند متفاوت باشد.

منابع اصلی:

منابعی است که شما برای آغاز یک کسب و کار می‌توانید بر آن‌ها تکیه کنید؛ از جمله:

منابع انسانی
در مورد یک استارت آپ، همان افراد تیم است. مثلا حضور یک فرد باهوش در تیم

منابع فیزیکی
همچون تجهیزات و امکانات

منابع معنوی
همچون داشتن  مجوزها

شبکه
افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید و می‌توانند به شما برای شروع کسب و کار کمک کنند.

باید توجه داشت که خود منبع اصلی می‌تواند شروع کننده کسب و کار باشد.

رویداد دومینو - جلسه ۸
رویداد دومینو – جلسه ۸

فعالیت های اصلی:

یک‌سری فعالیت‌هاست که شما باید برای ایده خود انجام‌دهید.
برای مثال: طراحی فنی، تولید و مونتاژ محصولات، فعالیت‌های بازاریابی.

یک نکته مهم در مورد بوم کسب و کار این است که پشت هر یک از خانه‌های این بوم، بررسی‌ها و مطالعات و… انجام‌شده و این صورت ساده که به نظر می‌رسد نیست.
به نوعی ویژگی برتر این بوم در خلاصه‌کردن و مدل سازی کسب و کار است.

نکته دیگر تفاوت بوم کسب و کار با  business plan است. همان‌طور که اشاره‌شد بوم، مدل شده و ساده شده‌ی کسب و کار شماست؛ اما پلن یک سند مثلا ١٠٠ صفحه‌ای است (که غالبا هم دیده نمی‌شود) که برای جذب سرمایه و از این دست کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد .

شرکا:

یک موضوع قابل توجه در این‌مورد این است که الزاما کسانی که با ما رابطه سهامی دارند در بوم جزو شرکای ما به حساب نمی‌آیند. شریک ما کسی یا سازمانی است که یکی از فعالیت های کلیدی ما را انجام می‌دهد. مثلا یک شرکتی وظیفه خط تولید محصول مارا بر عهده می‌گیرد یا مثلا در قالب  co-branding با یک شرکت شروع به کار می‌کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا