رویداد دومینو - جلسه 1

گزارشی از جلسه دوم رویداد دومینو: استارتاپ چی نیست؟

میهمانان:

  • دکتر حمیدیا
  • محمدصالح قانع

مطرح شد:

  1. تعریف استارتاپ
  2. تفاوت رویکرد سنتی و استارتاپ
  3. اشاره‌ای کلی به ویژگی‌های استارتاپ

تهیه و تنظیم: علی مهدی‌زاده

بسمه تعالی

مقدمه

مکرراً در مباحث مختلف علمی و غیر آن کلمه استارتاپ را می‌شنویم و تعریف‌های مختلفی از آن مشاهده می‌کنیم که باعث سردرگمی ما می‌شود.

شاید شما هم دغدغه فهمیدن معنی جامع و کامل این کلمه را دشته باشید، پس همراه ما باشید.

در این جلسه از سلسله جلسات دومینو، تعریف‌های آکادمیک از استارتاپ  توسط دکتر حمیدیا و جناب آقای قانع بیان شد و همچنین تفاوتی از رویکرد سنتی و استارتاپ بیان شد که در ادامه مختصری از آن بیان می‌شود.

تعریف استارتاپ و ویژگی‌های آن

استارتاپ به گروه متشکل از 5 الی 10 نفر گفته می‌شود که هر یک از افراد دارای ویژگی منحصر به فردی بوده و برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کنند. این گروه دارای ویژگی‌های مختلفی است؛ مقیاس پذیر بوده و دارای افرادی ابهام پذیر می‌باشد.

اهداف مختلف یک استارتاپ

استارتاپ‌ها می‌توانند بر اساس شاخص‌های متفاوت تقسیم‌بندی بشوند. از جمله نکات مهم در این رابطه این است که استارتاپ لزوماً به‌دنبال کسب پول یا سود آوری نیست و شاید ارائه یک خدمت هدف یک استارتاپ باشد.

از دیگر نکات در زمینه استارتاپ این است که هر اپلیکیشن و یا هر برنامه‌ای که آی‌تی-بیس باشد لزوماً استارتاپ نیست.

شکست استارتاپ‌ها

شکست در هر حرفه‌ای وجود دارد و از جمله ریسک‌های مهم می‌باشد در استارتاپ هم امکان دارد که با شکست روبرو شویم [1] یا مجبور شویم بخشی یا کل ایده و فکرمان را تغییر دهیم [2]. از این رو تا رسیدن به هدف، ویژگی‌های جدید به استارتاپ ما اضافه می شود یا از آن کم می‌شود.

تفاوت رویکرد سنتی و استارتاپ

در رویکرد سنتی شاهد هستیم که عده‌ای از افراد برای تحقق هدف، که معمولا کسب سود می‌باشد، دور هم جمع می‌شوند و بعد از انجام کارهای اداری و ثبت یک فعالیت خاص و فراهم آوردن وسایل آن، شروع به فعالیت می‌کنند.

ولی در استارتاپ، همانطور که پیش‌تر گفته شد افراد دارای ابهام هستند. بدین معنی که افراد در تکاپو و تلاش برای رسیدن به ایده‌ای پخته و ناب بوده و بعد از رسیدن به یک هدف صحیح و خاص شروع به انجام کارهای اداری می‌کنند. در استارتاپ‌ها ممکن است پیش از رسیدن به این هدف خاص در هدف اولیه خود تغییراتی ایجاد کرده و یا هدف خود را به کلی تغییر دهند.

استارتاپ کم هزینه

از این رو استارتاپ‌ها در ابتدای کار هیچ هزینه‌ای در رابطه با ثبت برند و یا امور مالیاتی و غیره ندارند و تنها تمرکزشان بر ایجاد یک هدف مشخص می‌باشد.

در استارتاپ‌ها کسب سود و درآمد، شاید بعد از رسیدن به نتیجه مورد اهمیت قرار گیرد.


[1] FAIL

[2] PIVOT

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا