افتتاح آزمایشگاه نوآوری بخش عمومی توسط مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق (ع)

هم‌زمان با جشنواره شهید مدرس مجلس شورای اسلامی و در روز دانشجو، سایت و پرتال آزمایشگاه نوآوری بخش عمومی افتتاح شد.

نوآوری بخش عمومی یا Public Sector Innovation

دکتر حمیدیا در این‌باره گفت:
نوآوری بخش عمومی یا Public Sector Innovation موضوعی است که در چند سال اخیر در دنیا به آن توجه جدی شده است و در حال تبدیل شدن به یکی از ترندهای نوآوری در دنیا است. دلیل این موضوع این است که در بیشتر کشورها، بخش عمومی یکی از بزرگترین بازیگران اقتصادی است. به طور مثال در اروپا که از پیشروان خصوصی‌سازی است نیز بیش از ۲۵ درصد اقتصاد در بخش دولتی متمرکز است.
این بخش در ایران بسیار بزرگتر است. به همین دلیل ضرورت توجه به نوآوری و تحول در این بخش در کشور ما دو چندان می‌شود.

نوآوری و استراتژی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی افزود:
دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در بدو تأسیس با هدف حل مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد که در سال‌های ابتدایی انقلاب تربیت مدیران نظام به عنوان پاسخی به مسأله اصلی نظام بود و در پارادایم جدیدی که مبتنی بر متناسب‌سازی دولت و حاکمیت و انجام عمده امور از طریق خود مردم است، نیاز داریم که این تغییرات را در دانشگاه و دانشگاهیان نیز ایجاد کنیم.
به همین دلیل با همان هدف، یعنی اعتلای نظام جمهوری اسلامی و در یک استراتژی جدید، مرکز نوآوری را طراحی کردیم که هدف آن ایجاد و حمایت از نوآوری‌های حاکمیتی است. تاسیس آزمایشگاه نوآوری بخش عمومی بخشی از همین استراتژی است.

این آزمایشگاه در گام اول خود با نوآوری در قوه مقننه و به طور خاص مجلس شورای اسلامی شروع به کار کرده است و در این راه توانسته است با حمایت‌های رئیس دانشگاه و همراهی اعضای شورای سیاستگذاری مرکز به توافقات خوبی با هیات رئیسه و مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت علمی ریاست جمهوری برسد. از جمله آن‌ها می‌توان به پرتال هم‌آفرینی و ایده‌یابی برای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که امروز افتتاح شد.
در کنار این طرح، مسابقات مجلس دانشجویی و استارتاپ استودیوهای حل مسایل بخش عمومی هم به مرور راه‌اندازی خواهد شد.

رویداد هم آفرینی و ایده یابی مجلس

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق (ع) درباره رویداد هم‌آفرینی و ایده‌یابی مجلس اظهار داشت:
این رویداد قرار است به طور فصلی و در راستای رویکردهای چهارگانه مجلس یازدهم یعنی:
مردمی‌سازی، کارآمدسازی، شفاف‌سازی و هوشمندسازی
برگزار شود. در هر دوره ایده‌هایی از نخبگان و نوآوران دریافت خواهیم کرد و پس از طی فرآیندی، آن‌ها را برای اختصاص اعتبار اجرایی و کاربست به مجلس می‌فرستیم. تصور ما این است که این نوآوری‌ها به واسطه نقشی که مجلس شورای اسلامی در تعیین سیاست‌ها و پالیسی‌ها دارد، می‌توانند در همه‌ی بخش‌های جامعه اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند.

ارسال ایده های بخش عمومی

در انتها دکتر حمیدیا افزود:
نخبگان و افرادی که به هر صورت ایده‌ای در این خصوص دارند با مراجعه به سایت PSILab.ir می‌توانند ایده‌های خود را از طریق پرتال ارسال کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا