باسمه تعالی – «فرصتآفرینی در شرایط کرونا»
مهمان اولین گفتگوی ما در کووینو آقای رضا غیابی، سرمایهگذار و کارآفرین، بودند که با محوریت شناسایی فرصتآفرینی ها و کنار آمدن با بحرانهای دوران کرونا بهصورت آنلاین با مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیه السلام گفتگو کردند.
متن این گفتگو تقدیم نگاهتان میگردد:
کرونا، فرصتها، بحرانها
کرونا فرصت بیشتری را فراهم کرده یا بحران بیشتری؟
دو نگاه کلی وجود دارد:
1- نگاه مثبت گرایی
نگاه مثبت گرایی یعنی مشکلات را همواره نادیده بگیریم و با بحران کنار بیاییم.
2- خوشبینی
دیدگاه دیگر خوشبینی است، یعنی به واقعیت آن طور که هست نگاه کنیم به آینده امیدوار باشیم و برای آن برنامهریزی کنیم؛ من رویکرد دوم را بیشتر می پسندم .
واقعیت آن است که این بحران که به واسطه کرونا به وجود آمده تمام نمیشود. تغییراتی در زندگی ما ایجاد شده که امکان دارد بعد از این ویروس هم در زندگی ما باقی بماند. مثلاً از این پس قبل از برگزاری جلسات مان، به برگزاری آن به صورت آنلاین به عنوان یک گزینه فکر خواهیم کرد.
پس باید با واقعبینی استراتژیها را تعریف کرد و برای در امان ماندن از بحران حرکت کرد و به اتفاقاتی که واقع شده واکنش درست نشان داد یعنی با بحران روبرو شویم و از آن فرار نکنیم. مثل پلتفرم سیرکل که باشیوع کرونا پیوت کرد و به یک پلتفرم برگزاری رویدادهای آنلاین تبدیل شد.
این همان خلق فرصت (همان فرصتآفرینی!) است.
پیشنهاد شما برای استارتاپ ها و کسب و کارها در این شرایط چیست؟
لازم است که شرکتها اتاق جنگ مخصوصی برای مقابله با این بحران تشکیل دهند.
1- منابع انسانی
قدم اولی که همه جا توصیه می شود، مدیریت منابع انسانی است. لذا باید اول از همه، به مدیریت منابع انسانی و تلاش برای حفظ تیم موجود پرداخت. این کار مخصوصاً برای شرکتهای بزرگ خیلی مفید خواهد بود.
2- کنترل جریانهای درآمدی و هزینهای
قدم بعدی کنترل جریانهای درآمدی و هزینهای کسبوکارهاست.
الآن موقع آن است که کسبوکارها هزینههای خود را محتاطانهتر کنند و در وصول مطالبات خود، دقیقتر اقدام کنند. کسبوکارهایی که بتوانند جریان نقدینگی خود را حفظ کنند، بقا مییابند.
شرایط امروز و فرصتآفرینی در زمینههای مختلف کارآفرینی
ایشان در بررسی فرصتآفرینیهایی که برای طیفهای مختلف کارآفرینان در این بحران میتوان انجام داد به دو نکته مهم اشاره کردند:
الآن یا هر زمان دیگری اگر کسی بتواند مشکلی را حل کند طبیعتاً در آمد هم خواهد داشت. مثلاً اگر امروز مردم ما به تجمعات آنلاین یا سرگرمی نیاز دارند، اگر استارتاپی بتواند این نیاز ها را شناسایی و برطرف کند برنده است.
کشف نیاز جامعه، راز کسب وکارهای موفق
نکته دیگر که بسیار مهم است و ما، در مجموعه خود اخیراً به بررسی آن پرداختیم دیدگاه کسبوکارها به ارزش پیشنهادی کالا یا خدماتشان (value proposition) است. از میان مصاحبههایی که با موفق ترین کسبوکارهای خاورمیانه داشتیم متوجه شدیم که فقط ۱۵ درصد این شرکت ها می دانستند که مردم، چرا واقعاً به آنها پول میدهند.
شرکتهای بزرگ نظیر نتفلیکس از این جهت موفق شدهاند که میدانند واقعاً مردم حاضرند برای چه چیزی پول بدهند.
بنا بر این اصل موفقیت هر کسبوکار آن است که مؤسسان آن بدانند واقعاً چه چیزی را می فروشند.
راه آنکه شرکتها با ارزش پیشنهادیای که خلق میکنند بیشتر آشنا شوند، آن است که دائماً در چرخه عرضه و بازخورد قرار بگیرند و با پرسیدن سؤالات عمیقتر درباره محصول خود، به بهبود وضعیت آن بپردازند.
نقش دولت در فرصتآفرینی
آقای غیابی درباره نقش دولت پیرامون حل این بحران و نحوه همکاری آن با کسب و کارها گفتند:
متأسفانه دولت امروز به واسطه پیشینه عملکرد خود آنچنان مورد احترام و اعتماد مردم نیست. اما باید از همین امروز شروع کرد تا جلوی ضررهای بعدی این اثر گرفته شود.
1- افزایش شفافیت
حرکت شلاقی، یعنی اقداماتی که در گذشته انجام شده و آثار آن را امروز دولت میبیند؛ یعنی اعتماد کمتر و ضعف در کنترل بحران.
راهکار، افزایش شفافیت از سوی دولت است.
2- افزایش جمعآوری اطلاعات توسط دولت
مورد دیگر کمبودن دیتا و اطلاعات است که از ضعفهای دولت ما محسوب می شود.
برای مثال کرهجنوبی به واسطه دیتاهایی که از مردمش داشت توانست سریعاً افراد را شناسایی کند و با نشانهگذاری بیماران و افراد و اطلاع از سطح تعاملات اجتماعی آنها، شیوع ویروس را کنترل کند. نکته بعدی آن است که سرعت عمل و کارایی دولت باید آنچنان افزایش یابد تا در چنین بحرانهایی موفقتر عمل کند.
4- کاهش هزینههای کسبوکارها/دولتها، شریک کسبوکارها
ایشان در رابطه با نسبت دولت با کسب و کارها در چنین شرایطی افزودند: کسبوکارها اکنون مثل افراد چاقو خورده هستند که به جای خون دارند نقدینگی از دست میدهند. باید مراقب بود که نقدینگی کسب و کارها حفظ شود. متأسفانه دولت در شرایط فعلیای که دارد به کسبوکارها چاقو میزند و از آنها مالیات میگیرد.
درحالی که [دولت] میتواند به عنوان بزرگترین سفارشدهنده کالا و خدمات به کسبوکارها کمککند.
دولت همچنین باید به فکر کاهش هزینههای کسبوکارها باشد.
گرفتن مالیات و بدقولیها درباره وصول مطالبات کسبوکارها آنها را با بحران روبرو میکند. باید بدانیم که اگر کسبوکاری نباشد، دولت دیگر کسی را ندارد تا از آن مالیات بگیرد؛ پس دولت و کسبوکارها باید کنار یکدیگر حرکت کنند.
در کشورهای دیگر، دولت شریک کسبوکارها است. یعنی در ازای مالیاتی که دریافت میکند شرایط را برای سودآوری آنها تسهیل میکند؛ و اینگونه، هم دولت و هم کسبوکارها برای یکدیگر پولسازی میکنند. متأسفانه این موضوع در کشور ما بسیار ضعیف عمل میشود.
با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و انجام کارهای تحقیقاتی میتوان این موضوع را مرتفع کرد.
این گفتگوی ما در کووینو، چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه 1399 و بهصورت آنلاین برگزارشد.
گفتگوهای کووینو هرشب ساعت 21:30 در صفحه اینستاگرام مرکز نوآوری پخش میشوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه کووینو هم سری بزنید: رویداد کووینو
با مباحثی مفید برای این ایام منتظر حضور شما هستیم.
برای موارد مربوط به این کووینو، پایین همین مطلب پذیرای نظرات ارزشمند شما هستیم.