مدرسه مهارتهای نرم
برگزار کردیم
مدرسه مهارتهای نرم در قالب چهار کارگاه شخصیتشناسی، طراحی زندگی، هوش هیجانی و سرک کشیدن به دنیای کار برگزار شد. مدرس این مدرسه، جناب آقای سید صدرالدین حسینی مشهدی هستند.
- مدرس دانشگاه
- مربی توسعه فردی و مهارتهای نرم
- بنیانگذار گروه توسعه فناوریهای نرم آرکا
- مشاور توسعه منابع انسانی و فناوریهای نرم
محمد صالح قانع
«کارگاههای مهارتهای نرم»
لطفاً مرا بفهم!
شخصیت شناسی بر اساس MBTI
شخصیت مجموعهای از ویژگیهای روانشناختی است. شناخت شخصیت خود و دیگران به داشتن روابط اجتماعی مطلوبتر کمک میکند. به شکل جزئیتر، کابردهای شناخت شخصیت را میتوان در موارد زیر جستجو کرد که ملموسترین نتایج آن رضایت شغلی و رضایت از زندگی است.
- انتخاب رشته تحصیل
- انتخاب شغل
- مصاحبههای شغلی
- روابط شغلی
- مذاکره با مشتری
- روابط عاطفی ویا تربیت فرزند
نظریات شخصیتی متعددی توسط روان شناسان مطرح گردیده است. یکی از مهمترین این نظریات نظریه یونگ است که بعدها توسط مایرز و بریگز به شکل یک تست یا ابزار خودشناسی درآمد که با نام تست MBTI شناختی میشود.
MBTI در چهار بُعد زیر به تحلیل شخصیت افراد میپردازد.
- کسب انرژی
- جمعآوری اطلاعات
- تصمیمگیری
- سبک زندگی
بر اساس این تست، ۱۶ تیپ شخصیتی در افراد گوناگون قابل تعریف است که آنها را از هم متمایز میکند.
علیرغم وجود تستهای شخصیت گوناگون، میتوان گفت به دلیل جامعیت نسبی ابعاد تست MBTI و سهولت یادگیری، اقبال بیشتری نسبت به آن دردنیا وجود داشته است. علاوه بر این تدوین نسل دوم این تست و طرح مباحث تکمیلی برای ان، به پویایی MBTI نسبت به سایرتستها افزوده است.
سخنران: سید صدرالدین حسینی مشهدی
- مدرس دانشگاه
- مربی توسعه فردی و مهارتهای نرم
- بنیانگذار گروه توسعه فناوریهای نرم آرکا
- مشاور توسعه منابع انسانی و فناوریهای نرم
چرا زندگی را باید طراحی کنیم؟
همه ما به دنبال یک زندگی شاد و رضایت بخش هستیم، اما این زندگی در جایی نیست که مسیری را طی کنیم و به آن برسیم؛ بلکه باید کم کم آن را بسازیم. برای تحقق زندگی مطلوب باید اول جایی که در آن هستیم را بپذیریم و بعد گزینههای پیش رو را بررسی کنیم و با آزمودن مسیرهای مختلف همان گونه که طراحان محصول و خدمت تلاش میکنند تا از محصول اولیه به محصول نهایی برسند ما هم تلاش کنیم نسخه دلنشینی از زندگی از هر حیث برای خودمان طراحی کنیم. این مدلی از طراحی نیازمند تفکر حل مساله و بازخورد گرفتن و اصلاح کردن است، کاری که کمتر در زندگی انجام میدهیم، اما وجود ان به نظر ضروری میرسد.
دوره طراحی زندگی به دنبال چیست؟
در دوره طرحی زندگی به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چگونه مسیر شغلیمان را بر اساس علایقمان ایجاد کنیم تا به رضایت و شادی در زندگی دست یابیم. هدف ما در این دوره ساخت زندگی و شغل مورد علاقه خودمان است. برای داشتن این زندگی لازم نیست که تغییرات ناگهانی در زندگی فعلیمان به وجود بیاوریم، بلکه کافیست با انجام یک سری اقدامات کوچک و مستمر به آنچه رضایتمندی را برای ما به وجود میآورد دست پیدا کنیم. تغییر نگرش از “میخواهید چه کاره شوید” به “میخواهید چگونه در مسیر شغلی رشد کنید” میتواند به طراحی این زندگی کمک زیادی کند.
دوره طراحی زندگی در دانشگاه استنفورد
این دوره برای اولین بار توسط بیل برنت و دیوید اونس در دانشگاه استنفورد طراحی و اجرا شده که حاصل تجربیات این دو استاد دانشگاه در طراحی محصول در کمپانیهای بزرگی مانند Apple است. این دو نفر با تجربه فعالیت در استارتاپها در زمینه طراحی محصول به این نتیجه رسیدند که تفکر طراحی میتواند در طراحی زندگی و شغلی هم کارآمد باشد، لذا این دوره را طراحی و اجرا کردند. تلاشهای این دو استاد دانشگاه استنفورد به ایجاد یک لابراتوار به همین نام در آن دانشگاه انجامیده است؛ لابراتور طراحی زندگی. آنها تجربیاتشان در این حوزه را در کتابی با نام زندگی خود را طراحی کنید منتشر کردهاند که از کتابهای پرفروش نیویورک تایمز است و مبنای طراحی این دوره ما قرار گرفته است.
سخنران: سید صدرالدین حسینی مشهدی
- مدرس دانشگاه
- مربی توسعه فردی و مهارتهای نرم
- بنیانگذار گروه توسعه فناوریهای نرم آرکا
- مشاور توسعه منابع انسانی و فناوریهای نرم
هوش هیجانی چیست؟
پژوهشگران تحقیقی را بر روی دانشجویان دانشگاه هاروارد انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که برای موفقیت اجتماعی عاملی به جز IQ نیاز است. آن عامل را بعدها هوش هیجانی یا عاطفی (EQ) نامیدند.
“هوش هیجانی” یعنی توانایی دریافت دقیق هیجانات خود و دیگران؛ درک اینکه عواطف و هیجانات ما حامل چه پیامی دربارهی رابطهمان با دیگران هستند و مدیر عواطف و هیجانات خود و دیگران.
هوش هیجانی شامل تواناییهایی مانند مثالهای زیر است:
- انگیزه دادن به خود
- پشتکار در شرایط دشواری و سرخوردگی
- کنترل رفتارهای تکانشی
- به تاخیر انداختن خواستهها
- تنظیم هیجانات
- جلوگیری از غلبهی استرس بر قدرت فکر کردن
- همدلی با دیگران
- امیدواری
مؤلفههای هوش هیجانی
مؤلفههای هوش هیجانی شامل این پنج مهارت زیر است:
- خودآگاهی
- خود تنظیمی
- انگیزه
- همدلی
- مهارت اجتماعی
کاربردهای هوش هیجانی
امروزه مهارتهای ارتباطی از مهمترین مهارتهای فردی و سازمانی است که در موفقیت افراد تأثیر چشمگیری دارد.شناخت هوش هیجانی از مهارتهای کاربردی در عرصه ارتباطات اجتماعی اعم از خانوادگی و شغلی استو بهافراد کمکمیکند خود، دیگران و روابط بین فردی را بشناسند.
سخنران: سید صدرالدین حسینی مشهدی
- مدرس دانشگاه
- مربی توسعه فردی و مهارتهای نرم
- بنیانگذار گروه توسعه فناوریهای نرم آرکا
- مشاور توسعه منابع انسانی و فناوریهای نرم
هدفگذاری شغلی در دوره دانشجویی
- دغدغه شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی
باتوجه به دغدغه اصلی دانشجویان و حتی دانشگاه و سایر نهادها که مساله اشتغال است، دانشجویان برای ورود به بازار کار لازم است برای خود هدفگذاری شغلی داشته و مهارتهای لازم را بدست بیاورند. - مهارتهای مورد نیاز برای ورود به بازار کاربرای ورود به بازار کار به مهارتهای عمومی و تخصصی نیاز است. دانشجویان در آغاز مسیر کسب آمادگی لازم برای ورود به بازار کار باید آگاهی دقیق از مهارتهای نرم و مهارتهای تخصصی داشته باشند.
وجود مهارتهای نرم در کنار مهارتهای فنی نه تنها خوب است، بلکه کاملا ضروری است. - دانشجوی کارآفرین
در این دوره دانشجویان با شخصیت کارآفرین آشنا شده و مقدماتی از فضای کارآفرینی برای آنها تشریح میشود تا در صورت علاقهمندی به صورت جدیتر کارآفرینی را دنبال کرده و کسب تجربه نمایند. - هنر زندگی و ثروت: دانشجویان در کنار پرداختن به دغدغههای مربوط به شغل و درآمد، خوب است که با مفاهیم هنر زندگی آشنا شوند و بدانند که درآمد تنها دغدغه اصلی آینده زندگی آنها نیست و باید قادر باشند لذت و ثروت را از هم تفکیک کرده و بینش درستی از پول و ثروت در خود ایجاد نمایند. این دوره دریچههایی از این مفاهیم را به روی آنها میگشاید.
سخنران: سید صدرالدین حسینی مشهدی
- مدرس دانشگاه
- مربی توسعه فردی و مهارتهای نرم
- بنیانگذار گروه توسعه فناوریهای نرم آرکا
- مشاور توسعه منابع انسانی و فناوریهای نرم
برای تهیه فیلمهای کارگاه از طریق بخش تماس با ما، با کارشناسان مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام ارتباط بگیرید: