مدرسه نوآوری بخش عمومی
برگزار کردیم
نوآوری بخش عمومی یعنی عملیاتی کردن ایدههایی که منجر به بهبود قابل توجه مدیریت عمومی یا خدمات عمومی گردد که ممکن است از طریق بهبود سازمانهای موجود، یا ایجاد سازمانهای جدید یا بهبود فرآیندها ایجاد شود. نوآوری بخش خصوصی در پی کاهش هزینه و افزایش درآمد و ایجاد بازدهی بیشتر برای سرمایهگذاران بخش خصوصی است اما نوآوری بخش عمومی در پی بهینه نمودن فرایند تحقق منفعت عمومی است.
از مهمترین موضوعاتی که در مدرسه نوآوری بخش عمومی به آن پرداختهشد، عبارتاند از: 1) نوآوری بخش عمومی: چیستی و چرایی؛ 2) نوآوری بخش عمومی: مروری بر تجربیات جهانی؛ 3) نوآوری بخش عمومی: مروری بر مهمترین ابزارها
محمد ماستری فراهانی
«مدرسه نوآوری بخش عمومی: چیستی، چرایی و چگونگی»
کارگاه اول: نوآوری بخش عمومی: چیستی و چرایی
این کارگاه به همت دانشکده معارف اسلامی و مدیریت با همکاری مرکز نوآوری قوه مقننه در تاریخ 1401/12/21 به مدت دو ساعت در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد،.
این کارگاه علمی با رویکرد یادگیری مشارکتی (تکنیک Think-pair-share (TPS)) برگزار شد و پکیج آموزشی در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. سؤالاتی در مورد چیستی و چرایی نوآوری بخش عمومی توسط آقای دکتر حمیدیا و آقای دکتر احمدنیا مطرح شد و شرکتکنندگان در گروههای خود به بررسی سؤالات پراخته و در مدت زمان کوتاه فرصت ارائه پاسخ و نظر خود را داشتند.
در پایان آقای دکتر حمیدیا به جمعبندی کارگاه پرداختند و نقش دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام در حل مسائل کشور و نسبت نوآوری بخش عمومی با رسالتهای دانشگاه امام صادق علیهالسلام را تبیین نمودند. در انتهای این جلسه، ثبتنام اولیه داوطلبان هسته علمی نوآوری بخش عمومی صورت گرفت.
کارگاه دوم: نوآوری بخش عمومی: مروری بر تجربیات جهانی
این کارگاه به همت دانشکده معارف اسلامی و مدیریت با همکاری مرکز نوآوری قوه مقننه در تاریخ 1402/02/10 به مدت دو ساعت در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
این کارگاه علمی با رویکرد یادگیری مشارکتی برگزار شد. ابتدا آقای دکتر حمیدیا مباحث ارائهشده در کارگاه اول را مرور کردند و به توضیح چیستی نوآوری بخش عمومی و انواع آن پرداختند. در ادامه کمبود غذا به عنوان یک مسئله جهانی معرفی شده و از شرکتکنندگان خواسته شد راهحل پیشنهادی خود در حوزه بخش عمومی را ارائه نمایند.
در ادامه تعدادی بارکد میان شرکتکنندگان توزیع شد تا فایل معرفی یک استارتاپ جهانی در حوزه نوآوری بخش عمومی را مطالعه نموده و به صورت داوطلبانه ارائه نمایند. سپس تجربه راهاندازی پلیس 10+ و برنامه شاد به عنوان نمونههای ایرانی ارائه شد.
در بخش آخر، بهکارگیری فناوری در نوآوری بخش عمومی مورد بررسی قرار گرفت و ضمن معرفی نمونههای خارجی و داخلی، بحث و تبادل نظر در مورد چالشهای آن صورت گرفت.
کارگاه سوم: نوآوری بخش عمومی: مروری بر مهمترین ابزارها
این کارگاه به همت دانشکده معارف اسلامی و مدیریت با همکاری مرکز نوآوری قوه مقننه در تاریخ 1402/02/24 به مدت دو ساعت در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
این کارگاه علمی با رویکرد یادگیری مشارکتی برگزار شد. ابتدا آقای دکتر حمیدیا مباحث ارائهشده در دو کارگاه اول را مرور کردند و به توضیح چیستی و چرایی نوآوری بخش عمومی و انواع آن پرداختند. در ادامه 20 ابزار مهم نوآوری در بخش عمومی را مرور کردند و با همراهی شرکتکنندگان مثالهای مختلف را در ایران و جهان بررسی کردند.
در بخش آخر، سایت وزارت گردشگری عربستان سعودی (وزارة السياحة السعودية) به عنوان تجربه جهانی مورد بررسی قرار گرفت و ابزارهای مورد استفاده از جمله تجزیهوتحلیل دادهها در این سایت معرفی گردید.
کارگاه چهارم: نوآوری بخش عمومی: مروری بر مهمترین ابزارها
این کارگاه به همت دانشکده معارف اسلامی و مدیریت با همکاری مرکز نوآوری قوه مقننه در تاریخ 1402/02/31 به مدت دو ساعت در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
این کارگاه علمی با رویکرد یادگیری مشارکتی برگزار شد. ابتدا آقای دکتر حمیدیا مباحث ارائهشده در سه کارگاه اول را مرور کردند و به توضیح چیستی و چرایی نوآوری بخش عمومی و انواع آن پرداختند. در ادامه 20 ابزار مهم نوآوری در بخش عمومی را مرور کردند و با همراهی شرکتکنندگان مثالهای مختلف را در ایران و جهان بررسی کردند. در بخش آخر، به توضیح تفصیلی هریک از ابزارها پرداخته شد.