ارائه ایده و ارائه آسانسوری

نکات ارائه ایده های نو به سرمایه گذار + قالب پاورپوینت ارائه ایده

ارائه ایده های نو در یک جمع رسمی از سرمایه گذاران، یک چالش برای تمام استارتاپی ها محسوب می‌شود. چالشی که دیر یا زود باید بر آن غلبه کنید تا رسما وارد زیست بوم استارتاپی شوید.

برای ارائه یک ایده، لازم است:
نمونه هایی را ببینید، تکنیک هایی را در ذهن داشته و مهارت خودرا در جایی تمرین و تقویت کنید.
در این مقاله سعی کرده‌ایم این سه محور را پوشش دهیم تا بتوانید با ارائه ایده خود، استارتاپ خودرا به دیگران معرفی کرده و سرمایه‌گذارانی را نیز قانع کنید تا به ایده شما اهمیت دهند.

ارائه ایده به سرمایه گذار ، داور ویا هر مخاطب دیگری!

هنگام ارائه یک ایده، باید بیشترین اطلاعات را در کمترین زمان ممکن در اختیار مخاطبان قرار دهید؛
البته ضمن اینکه هیچ مورد ضروری‌ای را نباید از قلم بیندازید.

هر مخاطبی با عینک خود به ایده شما نگاه می‌کند؛
پس لازم است شما هم برای هر عینک، اطلاعات خاص و جذاب خودش را ارائه دهید.

مثلا راه اقناع یک سرمایه گذار، مطمئن کردن او از بازدهی مالی طرح است.
اما برای قانع کردن داوران یک رویداد، باید به شیوه‌ای ساختارمند ایده خود را توضیح دهید و نوآوری های به‌کار رفته در راه‌حل‌تان را برشمارید. معمولا سرمایه‌گذاران و شتابدهنده‌ها وسواس خاصی نسبت به قدرت تیم شما دارند؛
پس لازم است اگر تیم مناسبی تدارک دیده‌اید، به خوبی افراد تیم و شایستگی‌های آنان را معرفی کنید.

هرچند ارائه شما حدودا در ۵ دقیقه انجام می‌شود، اما در پشت آن ساعت‌ها تحقیق، نظرسنجی میدانی، انجام تست‌های مختلف روی نمونه اولیه، بحث تیمی درباره فرایند کسب‌وکار و بیزینس مدل تان قرار دارد. لازم است در ارائه خود نشان دهید که تمام تحقیقات لازم را به‌درستی انجام داده‌اید و نهایتا به این نتیجه رسیده‌اید که ایده شما سود ده، مشتری پسند، کارآمد و به صرفه است.

ارائه ایده

پیش از اینکه شروع به تمرین سخنرانی کنید لازم است اطلاعات لازم خودرا جمع‌آوری کنید.
بیشتر این اطلاعات در فرایند تهیه بیزینس مدل (یعنی همان‌وقت که بوم مدل کسب و کار خودرا کامل می‌کردید) به‌دست آمده و الآن موقع ارائه نتیجه آن‌هاست.

مشکل و راه حل

یکی از پایه‌ای ترین مفاهیم یک استارتاپ حل مسئله است.
تقریبا تمام بخش‌های ارائه شما شرح و بسط مسئله و راه‌حلی‌ست که برای آن درنظر گرفته‌اید.
شما باید به وضوح بیان کنید که:
چه مشکلی (Problem) شمارا به ایده فعلی‌تان رسانده و راه حل شما (Solution) چه بوده است و تفاوت این راهکار با راه حل های دیگر چیست؟
نوآوری شما در مدل کسب‌وکار، تکنولوژی به کارگرفته شده، منابع استفاده شده، مدل درآمدی و… چه بوده است؟
آیا ایده شما از لحاظ فنی امکان پذیر است؟

رقبا

استارتاپ ها ماهیتی انقلابی دارند و معمولا صنایع رقیب خود را تغییر داده و شیوه فعالیت آن‌ها را به چالش می‌کشند؛ پس لازم است تمام رقبا را به‌خوبی شناخته و از پس رقابت با‌ آن‌ها برآمده باشید.
شما باید بین رقیبان تان یک وجه تمایز کلیدی داشته باشید تا مشتریان به‌جای آن‌ها شما را انتخاب کنند.

توجه کنید که بهترین شیوه، دست گذاشتن روی مسائلی است که پیش از شما کسی به آن‌ها توجه نکرده است.
در این موارد شما وارد یک اقیانوس آبی شده اید:
جایی پر از ماهی های تازه و خالی از رقیب است. این ایده‌ها بسیار ارزشمندند، چراکه بدون هزینه های هنگفت برای رقابت می‌توان پیروز شد.
در مقابل اقیانوس قرمز قراردارد:
جایی که آن‌قدر کوسه‌ها در آن ماهی صید کرده‌اند که رنگ آب قرمز شده و دیگر جایی برای شما باقی نمانده است.

مشتریان

هیچ استارتاپی نمی‌تواند در مدتی طولانی بدون مشتری فعالیت کند.
پس لازم است مشتریان خودرا شناخته باشید و آن‌ها را با روش‌های معتبر بازاریابی دسته‌بندی کنید.
باید بدانید که:
چگونه و کجا می‌توانید مشتریان خودرا پیدا کنید؟
ارزش‌های هر دسته از مشتریان چیست؟
شخصیت هرکدام چگونه‌است؟ و انتخاب کنید که کدام‌یک از آن‌ها مشتریان هدف شما هستند.

اطلاعات مالی

اگر بتوانید بازده مالی، نسبت درآمد به هزینه، زمان لازم برای رسیدن به نقطه سر به سر و سایر اطلاعات لازم مالی را معین کنید، ضمن کمک به سرمایه گذار در محاسبات، دیگران را نسبت به جنبه های مالی ایده خود خاطر جمع می‌کنید.
اما مراقب باشید با ارائه اطلاعات تحقیق نشده و ناصحیح اعتبار خود و ایده را زیر سؤال نبرید.

اطلاعات حقوقی

شما باید نسبت به قوانین و مقررات مرتبط با ایده خود آشنایی لازم را داشته باشید و درصورت مواجهه با موانع، ایده خودرا نسبت با قوانین منطبق کرده و راه‌حل مطمئنی را ارائه دهید.

ارائه ایده در استارتاپ ویکند

ارائه ایده در استارتاپ ویکند و رویدادهای مشابه مثل ایده شو کمک می‌کند تا کم‌کم اعتماد به نفس لازم برای ارائه ایده ها را پیدا کنید.

در استارتاپ ویکند باید بتوانید ایده خودرا در یک دقیقه به دیگران معرفی کنید.
شرکت کنندگان از بین ایده‌های مطرح شده یکی را انتخاب کرده و با شما تیم می‌شوند.

شما در روز آخر استارتاپ ویکند یک ارائه دیگر را هم در پیش خواهید داشت.
این ارائه در مقابل داوران و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.
درضمن شما باید آمادگی داشته باشید تا به سؤالات آنان نیز پاسخ دهید.
معمولا در ارائه نهایی برای سرمایه گذاران و داوران شما وقت بیشتری خواهید داشت، در حدود ۵ دقیقه!

در فیلم زیر نمونه ای از ارائه ایده‌ها در یک رویداد استارتاپی را می‌بینید:

در این شرایط کمبود وقت بهترین راهکار استفاده از تکنیک سخنرانی آسانسوری است.

تکنیک سخنرانی آسانسوری

سخنرانی آسانسوری (Elevator Pitch) : اگر بهترین کسی که می‌تواند شما را در موفقیت استارتاپ تان کمک کند در آسانسور ببینید چه می‌کنید؟
در این تکنیک باید بتوانید در ۲۰ ثانیه الی یک دقیقه خودتان و ارزشی که ارائه می‌کنید را معرفی کنید!
این یک دقیقه می‌تواند فرد را نسبت به ایده شما علاقه‌مند کند تا بخواهد بیشتر برای او توضیح دهید.

این تکنیک روشمند نیست و ساختار خاصی ارائه نمی‌کند، بلکه بر روی اثر اولین برخورد تاکید کرده و محدودیت های شمارا گوشزد می‌کند تا برای چنین شرایطی از قبل آمادگی داشته باشید.

شما باید در ارائه آسانسوری کلیت کار خود و ارزشی که ارائه می دهید را معرفی کنید. در این یک دقیقه موارد زیر را شفاف اما خلاصه بیان کنید:

  • مشکلی (Problem) که حل می‌کنید چیست؟
  • راه حل (Solution) شما چیست؟ محصول یا خدمت تان چیست؟
  • وجه تمایز راه حل شما چیست؟
  • سایر نکاتی که درمورد ایده شما جذاب اند چیستند؟ (مدل درآمدی ایده چیست؟ اندازه بازار، سود و نرخ بازده چقدر است؟ چه افرادی روی ایده کار می‌کنند؟)

شما زمان زیادی برای زمینه چینی ندارید، اما یک‌دفعه هم نباید وارد اصل مطلب شوید. پس نیاز است از مهارت های هوش هیجانی و عاطفی نیز در ایجاد این آمادگی در خود استفاده کنید.

در انتها از آن‌ها دعوت به یک اقدام کنید(Call to action)؛ خواسته خودرا مطرح کنید و مثلا درخواست یک ملاقات کنید.

تمرین سخنرانی آسانسوری

سخنرانی آسانسوری خودرا در گوشی خود ضبط کنید و به آن گوش کنید. هربار که آن‌را می‌شنوید متوجه زائداتی می‌شوید که باید آن‌را حذف کنید؛ همچنین لحن خودرا نیز هربار بهتر کنید. این سخنرانی می‌تواند درباره شرکت، محصول ویا خودتان و مهارت‌های‌تان باشد.

در کنار این ارائه در موقعیت‌های مختلف اعتماد به نفس شمارا افزایش می‌دهد.

قالب پاورپوینت ارائه ایده

به پاورپوینتی که هنگام ارائه ایده نمایش می‌دهید Pitch Deck گفته می‌شود.

قالب پاورپوینت زیر شمارا در ارائه ایده ها کمک می‌کند.
پاورپوینت ارائه، معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ اسلاید داشته و در آن به اطلاعات ضروری ای که قبل‌تر بیان کردیم به شیوه‌ای بصری و جذاب پرداخته می‌شود.

دانلود قالب پاور پوینت ارائه ایده:
https://innovationisu.ir/wp-content/uploads/2019/12/pitch20deck.pptx

منابع:

http://www.ictstartups.ir/fa/content/2595

https://reactapp.ir/

https://daneshgahezendegi.com/

https://sokhanesabz.com/elevator-pitch/

https://bornac.ir/mag/tips-for-pitching-startup-ideas-to-ivestors/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا