آقای محمد مهدی باریده، همبنیانگذار استارتآپ پی پینگ payping، این هفته میهمان چهارمین دورهمی دومینو در مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق(علیهالسلام) بودند و تجربههای جالب توجه خودرا را بیان کردند.
مهندس محمد مهدی باریده، ورودی ۸۹ دانشگاه علموصنعت در رشته مکانیک ماشینهای ریلی بودهاند.
ایشان ارشد خود را در همین رشته از دانشگاه خواجه نصیر اخذ کردهاند.
یک تیم عالی و یک شبکه خوب!
آقای باریده به مدت 2سال، در هر چهارشنبه در رویداد همفکر به کسب تجربه درباره ادبیات و اصول استارتآپی میپرداختهاست.
او در دوران دانشجویی با طراحی وبسایت، ترجمه و تولیدمحتوا درآمد کسب میکردهاست؛ او بعد ازمدتی پی برد که به شبکهای از افراد دسترسی دارد که میتواند با وجود آنها به ایجاد یک کسبوکار فکرکند. در اولین رویداد استارتآپویکند که به پستش خورد شرکت کرد که مرتبط با گردشگری بود و توانست یک تیم ششنفره را فراهم کند.
آقای باریده توصیه میکند که «مهمترین نکته، تمرکز اعضای تیم بر کسبوکارشان است و بهتر است مشغول پروژه دیگری نباشند.»

باید شروع کرد!
او به همراه تیمش نمونههای مشابه داخلی و خارجی ایده خود را مطالعه کردند.
آنان، در سال ۹۳، استارتآپی را ارائه کردند که بهوسیله آن، گردشگران را در مکانهای تفریحی میچرخاندند و از آنها مبلغی دریافت میکردند.
در آن سال با 12دلار، توری یک روزه برای گردشگران چینی تدارک دیدند و این اولین تجربه بود.
ایشان تأکید کردند که درطراحی کسبوکار و محصول، تحقیقات بازار خیلی اهمیت دارد و mvp میتواند در این راستا به شما کمککند.
سرانجام سرویس پرداخت پی پینگ حوالی سال 94 بطور جدی کلید خورد.
داستان پی پینگ
ابتدا برای پیپینگ (payping) یک پرسش نامه طراحی و آن را در خوابگاه دانشگاهشان پخش کردند. از جمله سؤالات آن این بود که:
- آیا تابهحال از دوست خود پولی قرض گرفتهاید؟
- آیا او پول شمارا سر موعد پرداخت کردهاست؟
- آیا آنها اصلاً پول شما را بازگرداندهاند؟
پاسخ این سؤالات این نتیجه را به ذهن متبادر کرد که مردم در پس گرفتن پول خود که به دیگران قرض دادهاند، غالباً ناکام بوده و بعضاً حتی با تلاش هم به پول خود هم نمیرسند. پس این نتیجه را گرفتند که فرهنگ قرضدادن پول فعلا بین مردم به خوبی جا نیفتادهاست. بنابراین از یک استارتآپ بامحوریت قرضدادن پول توسط چند نفر به یک نفر صرفنظر کردند و مدل خود را به کلی تغییر دادند و تصمیم به pivot گرفتند.
مردم چیز دیگری لازم دارند!
«هر ایدهای که در صدد طراحی آن بهعنوان یک محصول هستید، باید متناسب با نیاز جامعه هدف باشد و نه چیز دیگر.»
آنها به این نتیجه رسیدند که مردم دنبال سازوکاری هستند که پول خود را بدون رجوع به ATM، راحت پرداخت کنند.
بنابراین یک سیستم پرداخت آنلاین راهانداختند که از طریق دور زدن شبکه بانکی، بدون اخذ کامزد، کار انتقال کارت به کارت بهصورت اینترنتی را انجام میداد.
البته درآن زمان اپلیکیشنهای «همراه بانک» و آپ و.. وجود نداشت.
دو مزیت رقابتی پیپینگ زمان شروع
- حذف کارمزد500 تومانی انتقال پول
- انتقال پول بدون رجوع به ATM

استارت این ایده در شتابدهنده آواتک بود.
آنها از شبکه دوستان و آشنایان خود برای تست و تبلیغات محصول استفاده کردند.
جالب اینجاست که تا دو سال بعد از شروع کار خدمات آنها بربستر وب بود و هیچ اپلیکیشنی نداشتند.
نکتهای که ایشان در انتها گوشزد کردند آن بود که کمالگرایی را گاهی باید کنار گذاشت:
«باید جرأت نه گفتن به ویژگیهای افراطی و بیش از حد مدل را داشتهباشید.»