در دومین جلسه از سلسله گفتگوهای کووینو با محوریت گذر نوآورانه از بحران کرونا، همراه شدیم با جناب آقای دکتر مهدی حمزه پور، عضو هیئت علمی دانشگاه و متخصص فناوریهای نرم تا درباره اَبَر مسئله کرونا و فناوری نرم آموزش و فرصتهایی که در این بحران برای کارآفرینان فراهم کرده نکاتی را بیان کنند.
در ادامه گزیدهای از نکات مطرح شده در این گفتگو را مرور خواهیم کرد:
تحلیل کلان از اتفاقات کرونایی امروز در ایران و جهان
دکتر حمزهپور روند تصمیمگیریهای کرونایی را در کشورمان اینگونه تشریح نمودند:
هر کشوری با این پدیده(کرونا) به نوعی برخورد کرده است. پنجره نگاه ما به این مسئله، از حوزه مدیریت است.
با بروز این بحران، ما آن را به یک ابر مسئله تعبیر کردیم. برای این دست از بحران ها می توان با مدلسازی به حل آن پرداخت.
کرونا جزو مسائل ساختار نیافته است. در این موضوع، یعنی فناوری نرم آموزش، نیاز داریم متخصصین وارد عمل شوند تا به حل این مسئله ساختار نیافته کمک کنند.
شرکتهایی که در کرونا رشد کردند!
خیلی از شرکتهایی که امروزه در کشور و در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت میکنند از شروع کرونا قریب به ۱۵ برابر رشد درآمدی داشتهاند و این یعنی فرصتهای خوبی بهوجود آمده. البته ابهامات و تهدیدهایی هم در این راه وجود دارد که از جمله آن ضرورت وجود نوعی عدالت در حوزه فناوری نرم آموزش است؛ یعنی دسترسی همه مردم به زیرساختهای آموزشی فراهم باشد.
درمجموع به نظر بنده فرصتهای خوبی به وجود آمدهاست.
صنایع نرم چیست؟
دکتر حمزهپور فناوری سخت، فناوری نرم و تعریفی از فناوری نرم نیز بیان کردند:
فناوری سخت
اگر مواد اولیهای داشته باشیم و دانشی را در آن پیاده کنیم و باعث شویم ارزش افزودهای خلق شود، اصطلاحاً به این دانش، فناوری میگویند.
تا سه دهه قبل، تعریف فناوری محصور به فولاد، خودرو و … بود که تعبیر به فناوری سخت میشوند.
فناوری نرم
بعد از آن به این تعریف رسیدند که مدلهای ذهنی و سرمایههای فکری که در خلق ارزش سهیم هستند نیز نوعی فناوری محسوب میشود؛ نام این مدل فناوری را فناوری نرم گذاشتند.
البته در تمام صنایع این دو فناوری با هم مخلوط هستند اما معمولاً در فناوریهای نرم، کفه صنعت نرم آن سنگینتر است.
کشورهای پیشگام در فناوری نرم
از کشورهایی که در این حوزه بسیار پیشرفت داشتهاند میتوان به چین و کره جنوبی، انگلستان و فنلاند اشاره کرد. این کشورها از طریق فناوری نرم توانستهاند رشد خوبی در تولید ناخالص داخلی(GDP) خود ایجاد کنند.
چین در دنیا رتبه اول صنعت فناوری نرم است.
مختصر ترین تعریف برای فناوری نرم:
مختصر ترین تعریف برای فناوری نرم عبارت است از:
صنایعی که سرمایه فکری و مدل ذهنی پشتوانه آن است. صنایعی مانند موسیقی، آموزش، گردشگری، انیمیشن، تولید محتوا و… از مثالهای این فناوری هستند.
نقش فناوری نرم در جهش تولید
ایشان با توجه به شعار انتخابی سال یعنی «جهش تولید» ابراز داشتند:
این نکته را هم باید اشاره کنیم که توجه به صنایع نرم به همراه اقتصاد مقاومتی، تضمینی برای جهش تولید خواهد بود.
برای نمونه، کشور چین نزدیک به ۲۱ برابر ثروتآفرینی از جانب فناوریهای نرم خود داشته است و در این میان فرهنگ خود را نیز حفظ کرده.
امروزه حجم اقتصاد صنایع خلاق در دنیا عددی بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد دلار است.
حوزههای اصلی فناوری نرم
اشتغالزایی صنعت نرم، عموماً در حوزه آموزش و در قالب صنایع فرهنگی و خلاق است.
این صنایع حدود ۴۰ میلیون شغل در دنیا ایجاد کردهاند که ۱۳ میلیون آن در آسیا و اقیانوسیه بودهاست.
جالب است بدانید که کشور چین یک برنامه ۵۰ ساله با ۷ محور دارد که بناست در سال ۲۰۵۰ هژمونی دنیا را با محوریت صنایع خلاق و فرهنگی از آمریکا بگیرد.
اکنون فرصت خوبی است که عقبماندگی اقتصاد ایران را ضمن صدور فرهنگ و تمدن خود در قالب صنایع خلاق و فرهنگی جبران کنیم.
کرونا، فرصتی برای صنایع خلاق و نرم
دکتر حمزهپور کرونا را فرصتی برای پیشرفت صنایع نرم و خلاق دانسته و به بحران کسبوکارهای سنتی اشاره کردند:
کرونا و کسبوکارهای سنتی:
همانطور که میدانید، اکثر کسبوکارهای سنتی در این ایام تأثیر منفی پذیرفتند اما برای بسیاری از شرکتهایی که بر بستر فناوریهای نرم فعالیت میکردند فرصتهای بسیار خوبی به وجود آمده است.
کرونا و صنعت آموزش آنلاین:
کسبوکارهای حوزه آموزش آنلاین از جمله کسبوکارهایی هستند که به سرعت توانستند در این ایام رشد کنند.
کرونا و فرهنگسازی:
طبق آمار، میزان جستجوی اینترنتی برای کسبوکارهایی که بر پایه فناوری های نرم هستند بیش از ۵۰ برابر شده.
درواقع کرونا، فرهنگسازی یک شبهای را برای این کسبوکارها ایجاد کرد.
کرونا و صنعت تولید محتوا:
کرونا همچنین موجبشده تعداد بسیار زیادی محتوا در این روزها تولید شود و صنعت تولید محتوا هم رشد قابل توجهی داشتهاست.
صنایع نرم و فرصت های بکر کارآفرینی
اهمیت نیازسنجی و سرعت رفعنیاز در پیشرفت کسبوکارها در بحران:
درحال حاضر، حدود ۲۵ شرکت ایرانی، در حوزه فناوری نرم مشغول به فعالیت هستند که در این ایام فعالیت آنها بیشتر هم شدهاست. اکنون شرکتهایی وجود دارند که به دنبال جمعآوری نیازها هستند. به عقیده من کسبوکارها با نیازسنجی میتوانند به نتایج خوبی برسند. مثلاً بحث ایجاد امنیت در برگزاری امتحانات پایان ترم یک دغدغه است. امروزه در حوزه تولید محتواهای چندسویه و همچنین در موضوع آزمونسازی که بر پایه روانشناسی است، بسیاری از شرکتها امکان ورود و فعالیت دارند.
نکته در اینجاست که سرعت این شرکتها باید از خود کرونا بیشتر باشد.
آیندهنگری کرونایی
ما نیاز داریم تا با آیندهنگری جلوی ضرر های این ویروس را بگیریم چراکه ممکن است این اپیدمی در آینده همچنان مهمان ما باشد.
عوامل موفقیت شرکتهای فعال در حوزه فناوری نرم آموزشی
شرکتهایی در حوزه فناوری نرم آموزشی قوی هستند که بتواند بیشترین تعامل را بین استاد و دانشجو برقرار کنند.
نیاز به نظارت برخط:
وضعیت حضور و غیاب و نظارت بر دانشجویان و دانشآموزان هم از دیگر حوزههایی است که شرکتها میتوانند برای آن راهحل ارائه دهند.
گیمیفیکیشن برای آموزش:
موضوع گیمیفیکیشن که در آن برقراری تعامل، از جهت آموزش و یادگیری بهتر است، هم از دیگر حوزهها است.
اصل بر آموزش حضوریست!
این نکته را یادآوری میکنم که اصل ما، برآموزش حضوری است. چراکه از جهت تربیتی بسیار موثر تر از آموزش مجازی است، اما با وقوع چنین بحرانهایی چارهای جز حرکت به سمت آموزشهای آنلاین نیست و بدون فناوری های نرم آموزش نمیتوان راه دیگری برای بهبود کیفیت آموزش انتخاب کرد.
تاریخ گفتگوی ما:
این گفتگو، چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه 99 و بصورت آنلاین برگزار شد.
ویژه گفتگوهای کووینو در صفحه اینستاگرام مرکز نوآوری پخش زنده میشود.
شما هم ساعت 21:30 کنار ما به فکر عبور از کرونا باشید؛ قرار ما صفحه اینستاگرام مرکز نوآوری.
پذیرای نظرات ارزشمند شما درباره کووینو ذیل این مطلب و مطالب دیگر این رویداد هستیم.